Helyszíne: Mindenki otthona

2020. augusztus 13. 15:00 óra

Ismertető

Tisztelt Látogató, kedves Barátom!

Folytatás a nyitóoldalról: Hogyan határozhatjuk meg egy influencer gázsiját?
A hagyományos médiafelületek költéséhez mérhető már az influencer marketing. A hírességeknél és véleményvezéreknél elköltött reklámkiadások és ezek hatékonysága azonban nehezen követhető. A következő évek ezért az adatalapú, automatizált influencer marketing piac létrejöttéről szólhatnak majd.
Ha reklám- és kommunikációs piacról van szó, a legfontosabb piaci adatokat a Magyar Reklámszövetség éves „reklámtorta” adataiban keressük. Az influencer marketing adatai esetében azonban nem csak ebben, de más hazai szakmai kiadványokban sem találunk információt arról, hogy egyáltalán mekkora piacról van szó.
Nem is könnyű már azt sem meghatározni, hogy mit értünk az influencerek piaca alatt. Ha egy színházi előadást a fellépő sztárok fotóival illusztrálnak, az végső soron klasszikus influencer marketing, hiszen a színészekkel adják el a műsort – ők ezért mégse szoktak külön fizetséget kapni, hiszen az előadások eladása a munkájuk része.

Azt könnyű eldönteni, hogy egyértelműen számoljuk ide, ha egy youtuber videóiban megjelenhet fizetségért egy márka, de mi a helyzet akkor, ha egy tévéműsorban egy ruhamárka nem a műsor, a csatorna, hanem a műsorvezető miatt akarja például – az egyéb platformokon is – a ruháját megjeleníteni? Ezeket a költéseket a tévés non-spot hirdetésekhez soroljuk. A youtuberek viszont sokszor nem is vállalatokhoz köthetők, így nehéz is lenni mérni a bevételeiket.

És hogy miért érdemes ennyit ecsetetelni, hogy nem ismerjük az influencer piacot? Mert így igazán nehéz árazni is, eleve nem egyértelmű, hogy hol kezdődik és hol végződik ez a terület. Annyi azonban biztos, hogy egyre csak növekszik.

Vagy az is lehet, hogy csak átneveződött a korábban híresnek nevezett ember? (színész, tévés szereplő, zenész stb.)

Az új platformok megjelenésével fel is hígult – több (korábban no name, ismertségre esélytelen) ember kapott lehetőséget az ismertségre. Ezzel valóban nagyobb lett a merítés? Másoknak is esélye lett hirességre? Ettől máris influencer lett?  Mint a szocializmus és a falak lebontása után a hirtelen jött kapitalizmus: lett sokféle farmer, meg Meki, meg Coca-Cola a gyömbér és a Bambi mellett. És ez amellett, hogy lehetőséget adott, fel is higította a piacot, felborította az árakat – versenyt teremtett, és sokan bele is haltak, pl: Jégbüfé  Mostanra a korábbi hírességeknek szembe kell nézniük azzal, hogy megjelent a laza, de agresszív konkurencia. Ez indította be az árversenyt, és a régi nagyoknál lenyomta az árakat (tévékben), de felnyomta a korábban nem létező piacokon (social media).

Össze lehet ma is szedni a régi összegeket, csak sokkal többet kell érte dolgozni – sok kis részletből kell összeszedegetni a régi nagyoknak a pénzt.

De akkor is! Kicsoda az influencer?

Influencerek, evangélisták és tűzgyújtók – jól hangzó nevek, de kik is állnak ezek mögött?
Híres, hiteles, ismert vagy hiteles reklámhordozó? Vagy csak szerencselovag? Vagy szerencsés “angyal”?
Régen szükség volt a beszédórára, a mikrofonengedélyre - hogy másról ne is írjak...
Mikor mire és kire van szüksége a márkának?
Ki hogyan tett szert az influencer szakma tudományára?
Ösztönösen jön, vagy tanulta és fejleszti a befolyásolási képességét? 

Mi kell(het) egy jó, vagy inkább kiváló  befolyásoló képességű embernek? Mi emelheti az influencer munkát szakmává, mesterséggé; mi emelheti az alkotás szintjére?

És tényleg jó irány, ha az influencerség szakmává válik? Nem az a jó, ha “valahonnan jön”? Például a szakmájában elért eredményei teszik hitelesebbé az influencert?
Egy színész nem éppen akkor lehet – mellékesen – influencer, ha a szakmájában jó elsősorban? Az influencerség másodállás, és van mellette komoly, önállóan elismerhető szakmai teljesítmény. Vagy nem?
A digitális hírességek mennyire időtállóak?
Jót, vagy rosszat tesz a márkának, hogy gyorsan elavuló és elfelejtett online mémekhez köti magát?

Mit várhatunk el egy bárhonnan érkező influencertől?
- kommunikációs képességek – tudjon pl. a célcsoport nyelvén beszélni
- szellemiség (és az milyen szintű legyen?)
- empátia
- az emberek érzékenységével és attitűdjével való azonosulás
- karizmatikusság
- önfegyelem
- folyamatos tanulni akarás és törekedés a hitelességre
- megbízhatóság – a szerződés lejárta után ne akarjon rosszat mondani
– a hirdetendő termék, márkájának, reputációjának, összetételének, konzisztenciájának mély ismerete.

Amit fent felsoroltam, komoly munka, tanulás eredménye - így emelhetjük az influencerséget igazi szakmává, urambocsá mesterséggé!

De mi a jó influencer szakmaiságának ismérve?
– Az elvárt feladat minőségi garanciája, megfogalmazása és teljesítése.
Ahogy az orvostól, a kertésztől, a kőművestől vagy az építésztől is automatikusan elvárjuk a szakmailag tökéletes munkát?
– A hitelesség garantálása és a bizalom magától értetődő adaléka az egésznek.
A garantált tudást, szakértelmet meg kell fizetni, akárcsak egy kőművesnél; vagy taxis szakzsargonnal élve: Mettől meddig kell vinnie a dolgakat, és mi az eredményelvárás, vagyis a cél jó megfogalmazása?
És a legfontosabbat ne felejtsük!!! TARTALOMVÁGYA VAN A NÉZŐNEK! Akinek aztán tök mindegy, hogy ... mikró, makró, vagy niche influencerről beszélünk...
Ha egy bannert, egy reklámszpotot, egy inventory árait meg tudjuk határozni, akkor miért ne tudhatnánk egy influencer munkáit is meghatározni árban?
Ma már egy kortárs festmény árát a méret és a beletett munkaóra határozza meg. Tök egyszerű és tényszerű. Nos? 

Az árazási képlet tényezői lehetnek:
1. az influencer személye (attitűd, karizma)
2. követőinek száma és minősége
3. önkéntes követő, vagy fizetségért befolyásolna bárkit is a termékünkkel…
3. a hirdetendő termék

  • fajtája
  • piaci helyzete

4. az elvégzett munka transzparenciája és kontrollálhatósága
5. garanciák vállalása (Addig hirdetem amíg el nem adom?)
6. az influencer és a márka kompatibilitása
7. Miért fizessem az ügynökséget?

És akkor a csütörtöki adásról:
Felvezető provokáció: Hogy lesz ebből üzlet? 
Ki befolyásolja az én közönségemet az én “árummal?
Az influencer, az evangélista, vagy a tűzgyújtó szerepét töltse be?
• A szabadon engedés, a szabad alkotás bátorsága.
• Az út és a cél kapcsolata. (Ha botrányosan viselkedik, de eladja az árumat..?)
• Kire hallgassunk? Kinek a tanácsára adjunk?
• A programmatic alapú influencer biznisz létjogosultsága
• Piaci rések keresésének szempontjai.
A felvezetőt tartja: Csermely Ákos

Kire hallgatnak az emberek?
Mit is jelent valójában a befolyásoló, a példakép, az influencer?
• Valójában kinek adunk a véleményére? Az okosnak vagy a hangosnak?
• Kit fogadunk el vezetőnek? Az okosat, a hangosat, és/vagy a jól kommunikálót?
• Miért követhetik előszeretettel a félművelt embereket?
• A példaképek és influencerek követésének új kultúrája
• A karizma jelenlétének ereje
• Ifjú generációk példaképkövetésének igénye
• Identitáskeresés és személyiségek
Előadó: Steigervald Krisztián

Nem a legolcsóbb a legjobb: Az influencer és más szereplők  árazásának képlete.
• Ki az influencer?
• Hol, mely produkcióknál látod érdemesnek kommunikációs feladatokra felkérni az influencereket?
• Az elvárások és azok megfogalmazásának szempontjai.
• Hova nem kérnél fel influencert? Folytatva: de pl. színészt igen. Mi a különbség a kettő megítélése, szempontjai között?
• Mit nézel először a kiszemelt influencernél? (Szemét, karizmáját, hangját, a fogalmazást? Az egészet – pfuj, ez olyan triviális… Legyen olyan, mint az igaz szerelem - miszerint fogalmam, sincs mi fogott meg, de kell.)
• Van egy általános képleted arra, hogy amikor egy influencerhez fordulsz, akkor először magadban hogyan saccolod meg az árát, vagyis hogy mennyit ér meg neked? (Ellenőrizhetetlen feladatoknál szoktam ezt alkalmazni.) Itt egy általános szempontrendszer egyes pontjaira gondolok.
• Mondj árnövelő és -csökkentő szempontokat… (Nyilván a teljesség igénye nélkül.)
• Milyen emberi tulajdonságokat, attitűdöket keresel egy influencernél?
• Az önkéntes brand hirdetőket hogyan találod meg? Hogyan motiválod őket? Hogyan honorálod őket?
• Milyen felkészítést kapnak az influencerek?
• A média kiválasztásának szempontjai (Insta, Tik-Tok, FB, vagy hírlevél 360 fok?)
• Hogy méred az elégedettséget?
• Mondj 3-4 pontot, ami benne legyen „Az influencerek 10 pontjá”-ban, amit érdemes influencernek és megrendelőnek átgondolnia?
Előadó: Illés Gabriella (Tulipántündér)

Az influencer marketing az alapoktól a csillagos égig
Garanciák vállalása, mérőeszközök, hitelesítés, szerződések.
– Ötletlopások, különleges szerződések
– Milyen tudás alapján választhatjuk ki a disztribúciós csatornákat?
– A hírlevelektől a színpadokig nem jobb?
– Tanfolyamok- influencerek és szakértők.
– Hol nyílhat az influencer piac Covid idején?
– Van olyan terméketek, amivel elérést és interakciót lehet vásárolni? Olyan ez, mint a banner :-) Hova tegyük a mérőkódot? Fogalmazzuk meg a ROI-t!
– Médiafelületek kiválasztása. (Az Instától a rendezvényig.)
– Adatok és mérőeszközök.
– A megjelenés alapú fizetségek.
– Az influencer falka létjogosultsága.
– Mondj 3-4 pontot, ami benne legyen „Az influencerek 10 pontjá”-ban, amit érdemes influencernek és megrendelőnek átgondolnia?
Előadó: Farkas Dániel  (StarNetwork)

A megosztó ember ereje
– Az elérés és a minőség…
– A langyosokat kiköpi a jóisten
– A vélemény ereje… Nem baj, ha sokan nem értenek egyet veled.
– Kedvesek és pimaszok
– Női és férfi karakterek kiválasztása
– Ki a tökéletes influencer_ a félművelt, de bevállalós…
– Mi volt előbb: a tyúk, vagy a tojás? (Miből született az influencer?)
– Hogyan változhatunk kampányarcokká?
– Hogyan változik a hangnem, a generációk és az iskolázottság.
– Hogyan árazod be magad?
– Mondj 3-4 pontot, ami benne legyen egy „Az influencerek 10 pontjá”-ban, amit érdemes influencernek és megrendelőnek átgondolnia?
Előadó: Horváth Dávid (Magyarország első netminiszterelnöke)

Ki vigye vásárra az árum?
• Pimaszok, jóképűek, nagylelkűek
• Példaképek, zajosak, szépek és bolondok
• Az első benyomás a kiválasztásnál.
• Önkéntesek és pénzéhesek
• Az elvárások és azok megfogalmazásának szempontjai.
• Az árazás képlete
• Milyen emberi tulajdonságokat, attitűdöket keresel egy influencernél?
• Kampányarcok - individuumok és és fegyelmezettek
• Milyen felkészítést kapnak az influencerek?
• A média kiválasztásának szempontjai (Insta, Tik-Tok, FB, vagy hírlevél 360 fok?)
• Hogy méred az elégedettséget?
• Mondj 3-4 pontot, ami benne legyen egy „Az influencerek 10 pontjá”-ban, amit érdemes influencernek és megrendelőnek átgondolnia?
A hirdető képviselője: Kadlok Nelli (Rossmann)

Általános Reboot Hungary ismertető:
A koronavírus előbb-utóbb végleg „távozik”. A gazdasági hatalmasságoknak is érdekük – akárcsak nekünk –, hogy minél előbb elindítsák a piaci folyamatokat és az üzletet. Helyzetünket nehezíti, hogy nem tudjuk pontosan, hogy mennyi idő áll majd rendelkezésünkre a felkészüléshez, és mikor kell majd a startvonalhoz állnunk. 3-4 hét múlva? Esetleg csak hónapok múlva lesz lehetőségünk újraindulni? És egyáltalán: milyen startvonalról beszélhetünk? Az indulás valószínűleg sokkal inkább egy feloldó folyamat képében jelenik meg, mint egy adott napban vagy dátumban. 

Széchenyi István: „Nem, mi nem születtünk reformátoroknak, előbb mi magunkat kell megreformálnunk. Látogatnunk kell az alázat, az önmegtagadás iskoláját.”

Induljunk el és kezdjük meg a felkészülést. Végezzük el minél előbb az ehhez szükséges legsürgősebb feladatokat, és hagyjunk minél több időt a cizellálásoknak, méghozzá a szó jó értelmében: vesszünk el minél többet és minél jobban a részletekben.

Valószínűleg egy más (gazdasági) világ köszönt majd ránk. Tán egy kicsit távolságtartóbbak leszünk – egy ideig biztosan –, s az értékek és az érdekek fogalmai és szempontjai is átfogalmazódnak. Az előző válság(ok) ki nem kúrált betegségei is visszaköszönnek majd, éreztetik hatásukat. Hogy divatos fogalommal éljek: a gazdaságok ökoszisztémái is átalakulnak. Mindennél jobban szükségünk lesz a kreativitásra, az intuícióra és az önmagunk által irányított érzelmeinkre. Egy biztos: a digitális világ új szerephez jut, és soha nem látott gyorsasággal fog tovább erősödni.

„A kreativitás, az innováció és a műveltség kéz a kézben járnak. Ha kihúzunk egy fiókot, és nincs benne semmi, akkor nem tudunk mihez kapcsolódni, sem pedig valamit egy másik fiókba átrakni.” (Nemes Orsolya: „Generációs mítoszok”)

Van mit tanulnunk, hogy legyen miből előhívni a kreativitásunkat, legyen miből gondolatainkat inspirálni, legyen miből előre látnunk, hm... legyen mit megéreznünk. Az intuíció tudományára most nagyon nagy szükségünk lesz! 

Készüljünk, hiszen konkurenciánk már biztosan így tesz.

A napi híreket elég lesz egyszer, maximum kétszer elolvasni. Elég addig és csakis addig jól informáltnak lennünk, amennyire önnön magunknak és a bizniszünknek szüksége van az információkra. (Amúgy is jobb felkészüléssel lefoglalni magunkat, mint (túl)pörögni a megváltoztathatatlanon, ezzel is sanyargatva önmagunkat.)

Állítsuk – ha szabad így írnom – harmóniába az egy légtérbe került életünket is.
Otthon és home office egy lakásban… (Vajon hány ember marad a válságot követően is ennél a kényelmes megoldásnál?) 
Alakítsunk ki napi rutinokat, napirendet. Sokat segíthet a lelki túlélésben...

Gondoljuk át, mik lesznek az első lépéseink, amikor majd a „függönyt felhúzzák” és végre kiléphetünk a piac „színpadára”.
Vajon mit fogunk látni? Sok minden megváltozik, de hogy pontosan mik lesznek azok, azt most nem tudhatjuk.
Sokan állnak majd a rajtkőhöz, méghozzá „éhesen”. Be kell hoznunk a lemaradást.
Hál ’Istennek már most sok szakanyag, webinárium, felmérés áll a rendelkezésünkre. Fogyasszunk belőlük minél többet.

Inspirálnak, kreatívvá tehetnek, és ezt a tudást lefordíthatod megoldásként önmagad és bizniszed számára.
Legyen tíz ötletünkből, javaslatunkból egy-kettő, ami megfoganhat, már megérte...

Mi lehet mostanság a teendőnk (biztosan van más sorrend is):

  • Helyzetfelismerés (elemzés és analizálás)
  • Átgondolni, mi is várhat ránk? Mi változik meg? Mennyire lehetünk bátrak? Mennyire lehetünk vakmerőek?
  • A reális célok és a stratégia meghatározása.
  • Mit teszel, amikor (körülötted) mindenki üveghangon kezd gyorsítani?
  • Taktikai lépések és nagyon nem utolsósorban: a protokollok felállítása (váratlan helyzetek, kríziskommunikáció).

Addig is érdemes azon gondolkodnunk, hogy mit tegyünk aktuális folyamatainkkal, úgymint:
(Engedtessék egy kedvenc mondásom melynek alapját René Descart adta: "Kételkedem tehát gondolkodom, kételkedem tehát vagyok")

  • a piaci helyzetek megfogalmazása,
  • az üzlet és az ügyfélkapcsolatok üzleti szempontú meghatározása,
  • kommunikáció az ügyfelekkel és a piaccal.

Nézz minél több szakanyagot. Sokan vagyunk most, sokan teszünk, próbáljunk meg tiszta jóindulattal okosakat mutatni, mondani, tájékoztatni. Hiszem, hogy ez most nem a „ki tud több jó tanácsot adni?!” verseny lesz. 

Mindannyiunknak egy célja van: segíteni a piacot talpra állítani, új irányokat mutatni. Szeretem a szellemes megjegyzéseket, engedjetek meg nekem most egyet: „Tudod?! Ha neked jól megy, valószínűleg nekem sem lesz hosszútávon rossz!”

Részünkről tehát e tartalomszolgáltatás nem egy verseny, csak piaci lépés.
Aki szeretne majd együttműködni, ismer, nyitva lesz az ajtóm.
A DigitalHungary.hu-val mi is beállunk a sorba.
Nyilván mi sem tudunk majd kész megoldásokat nyújtani, de talán segíthetünk a felkészülésben.
Most még van időnk. Nem kell kapkodni – csak felkészülni. Ugye, jössz tanulni? Jössz együtt gondolkodni?
Olvass minél több cikket, tanulmányt, köztük persze minket is a DigitalHungary.hu weboldalon, és nézd meg az élő beszélgetéseket.

Várlak Benneteket nagy szeretettel! 

Kérdés és észrevétel esetén kérem, írjanak ide: csermelyakos@mediahungary.hu.

Baráti tisztelettel és szeretettel:

Csermely Ákos